Pagina's

vrijdag 28 juni 2013

Kleine gelukzaligheden: exotische confituur

De kleinste zaken kunnen me soms nog het meest gelukkig maken. Die ene streep ochtendzon die zich een weg heeft weten banen tot aan mijn bed. De kat des huizes die verzonken in dromenland luidt ligt te ronken.  Het horen van een nummer van The Beatles  (Come Together als het even mag) tijdens een warme douche. Of een sneetje zuurdesembrood met licht gezouten boter en confituur. Zelfgefabriceerde confituur! Met de nodige nostalgie denk ik terug aan de (toen nog warme) zomers in de jaren ’90 waar ik samen met de mama het overaanbod rode bessen uit onze tuin verwerkte tot kleverig zoet boterhamsmeersel. Helaas had kleine Elise het niet zo voor rode bessenconfituur, dus de consumptie ervan was niet aan haar besteed. Momenteel beschik ik zelf over de “skills” (sarcasme, zeker als je straks gaat merken hoe makkelijk het  recept is) om mijn eigen confituurkes te bereiden, naar mijn smaak uiteraard.

Wat hebben we nodig?

-          1 ananas

-          4 kiwi’s

-          1 banaan

-          Sap van 1 citroen

-          400 ml vers appelsiensap

-          400 gr confituursuiker

-          Een handvol munt

Deze lijst met lekkers is goed voor zo’n 6 tot 7 potjes confituur.

-          We beginnen met het fruit in kleine stukjes te snijden en met klein bedoel ik dan ook echt klein. Banaan kookt zichzelf makkelijk tot moes en ook de kiwi doet dat prima op zichzelf, alleen de ananas heeft het op dat vlak wat moeilijker. De stukjes mogen echt mini zijn, prima om je snijtechnieken wat bij te schaven.

-          Een hoge pot op het vuur (met deksel) voor al het fruit, citroensap, appelsiensap en munt. En nu 20 minuten geduld uitoefenen tot het geheel een moes is geworden.

-          De takjes munt verwijderen. Nu is het ook de moment om even met je mixer door de moes te gaan, voor de liefhebbers van een echt gladde confituur.

-          Pot van het vuur halen, suiker toevoegen en goed doorroeren.
 

-          Nog voor 3 minuten op het vuur aan de kook brengen en klaar!
 
-          Nu mag de hete confituur in propere/steriele* bokaaltjes. Afsluiten en op z’n kop laten afkoelen.
 
* Steriele bokalen? Watbliefteru? Ja, steriel! Heel erg proper dus. Bokalen hergebruiken is prima, fantastisch zelfs, ze moeten enkel echt zuiver zijn. Vul een kom/vaatbak met kokend water (zonder afwasmiddel) en dompel de potten 5min onder. Erna laten uitlekken op een propere handdoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten